Vores tur til Nordkap

Mandag d. 2-7 01. Afgang fra Tistrup ca. 10.30. På det første stop ved Middelfart får vi frokost. Her smider bilen en del ubestemmelig væske, som giver anledning til en del bekymring. Det samme gentager sig på næste rasteplads – og det er meget. Er det olie? Nej! Er det vand? Ja måske. Er det diesel? Nej det er ikke til at sige. Så vi holdt ind og tømte bilens bagagerum for indhold. Væsken er kølervæske- bilen sveder- den koger puha. Vi tænder varmeblæseren og lukker vinduerne op. Stakkels bil, vi har helt glemt, at det er varmt at køre 100 km./t uden afkøling. Vi passerer Lillebæltsbroen, Storebæltsbroen og Øresundsbroen. Storebæltsbroen er en flot 6 km. bro på bropiller til Sprogø, derfra 13 km hvoraf Verdens længste hængebro på 2 høje pyloner. Øresundsbroen består også af 2 brodele, den første del er her en 5 km. lang - tunnel. Resten er også en hængebro af en anden type end Storebælt.

I Kbh. så vi Hospitalsvej- hvor Christian er født. Vi så Frederiksberg Have, med slot, vand, ænder, solbadning, jogging m.v. Zoo have udefra. Vi besluttede så at tage bus (nr. 1) til Tivoli og gik via Rådhuspladsen strøgtur. Sikken et leben og stemning, Musik (fløjte, trommer, guitar m.fl.) gadesælgere, tiggere, jonglører, portrætmaler, sabelsluger. Mange folkeslag, restauranter, osv. osv. Tæt med mennesker - Storkespringvandet, Højbro plads og Christiansborg. Retur med bus nr. 14. I Malmø finder vi en parkeringsplads og sover 6 mand i bilen. Chr. blev mast på benene. Hanne blev klemt af Mor. Nå så har vi prøvet det - Det tåler ikke gentagelse (vi var nær blevet klogere) siges det. Jeg sov – snorkede – så jeg ved ingen ting.

3-7.               Stikord noget mere lys, indkøb af cd - afspiller, shorts. Tidligt op, kyle alting ind i bilen fra parkeringspladsen. Vi vil køre nordpå i dag. Ligner det Norge? Nej, siger Jesper, det ligner gode gamle Danmark. Vi kommer til Gøteborg, her handler vi ind. 20 Km. før Oslo i Refling, 120 kr. for overnatning. Det er her mere lyst end i Danmark. Et dejligt sted.

4        Afgang fra en dejlig plads i Refling i skov med ly og læ. Her sov vi godt bortset fra Ellen. Hun er stadig på gyngende grund. Således er vi udhvilede, renvaskede og friske til en ny lang dag – der skulle vise sig at blive både lang, varm og oplevelsesrig med mange km. forude mod Oslo, Lillehammer med en sø over 100 km. som fortsætter i en elv, som vi følger 2-300 km. i Gudbrandsdalen (ikke Guld) flot, ja ligefrem storslået natur, varmt 29 grader. Højt med sne på toppene senere over passet i Dovrefjellet mod Trondheim er der meget sne og lav bevoksning, Snehætten 2283 m. Vi ser foss ligefrem vandfald- vi opholder os kun kort på rastepladser. Jesper og jeg er en tur på fjeldklatring. Ved ankomst ved Melhus Fiskecamp møder vi Knud Lund Hansens kone og kort efter en anden der kommer fra Horne. Jesper går med mig langs elven og finder en pegesten og en vandrestok. Jo han er god til at finde ting- Vi får en ordentlig gang torden. Det er slet ikke mørkt her om natten. Det er let at læse og se farver.

5-7 Lejr i Melhus, se på elven. Jesper vil hjem til Mor, men går den forkerte vej. Det giver en farlig situation ved de stejle sten til den dybe og brusende elv. Der er strandskader, om natten laver de hul i

vores skraldepose, de skriger på en karakteristisk måde.

6-7  Fredag. Afgang 10.30. ankomst 24.00 Ellens fødselsdag, Polarcirkel, 2000 km. Aftensmaden indtages ved Mosjøen. Her var et badested ved elven. Vand 15–20 grader. Chr. Far, Jesper tager en svømmetur, det var rasende koldt. Kort herefter kommer vi over et fjeldpas Korgen. Her er der får på vejene. Vi tager på fjeldvandring, kaster sten i en sø længere nede. Der er udsigt til en bræ Okstindan 20 km. Ø. herfra 1915 m. og Svartsbræen 50 km. N 1588 m 400 km2 tæt på ses Austisen 1577 m. Et krigsminde på stedet siger: ” at 554 Jugoslaviske partisaner blev dræbt i kamp mod Nazismen i 42 – 45 ved bygning af denne vej. Ved afgang havde jeg selvfølgelig glemt mine solbriller i fjeldet. Chr. og jeg løber op efter dem. Nu er kl. 22.00, vi forsætter mod Mo i Rana, byen ved polarcirkelen. Solen skinner bogstaveligt talt de næste to timer mod polarcirkelen. Vi bliver nærmest høje af at køre her - trætheden forsvinder. Efter et sving møder vi en politibetjent, der står på vejen, neongrøn klædt flot kvindelig betjent og en bilkø som ret hurtigt sætter i gang. Hvad er der sket? Hvor længe skal vi vente her? ja svaret kommer hurtigt, en km. senere er der en lastbil med sættevogn, der er væltet i et sving og kuret på siden ca. 100 meter. 2 store falckbiler har ryddet en vejbane. Nu forsætter vi mod Saltfjellet. Her ankommer vi til Polarcirkelen i 8 graders varme temp. fald på 10 grader på 50 km. Kl. er 24 eller 0.00 om man vil, vi har lige kørt 2000 km Ellen har fødseldag om 3 min., kan vi nå at køre 2 km hen til polarcirkelen, Ja siger jeg. Sådan en start på teenageårene må være en uforglemmelig oplevelse. Foto af Mor og Ellen ved Polarcirkelen. Krigsminde siger. ” Her døde Russiske (240?) som slaver under bygning af jernbanen 42-45.” Vi vil overnatte her og se stedet i morgen tidlig og formiddag, slår lejr 4 km. tilbage. Landskabet er barskt uden nåletræer, der er birk i sne og rener, som vi ikke endnu har set noget til.

7-7 I dag vil vi fejre Ellens fødselsdag med lagkage og jordbær.

Vi har overnattet på en rasteplads 4 km. fra polarcirkelen. Chr. i telt fra kl. 3.00. Efter god morgenmad går turen til Polar cirkelcentret. Her er en souvenirbutik og en polarudstilling med natur, dyreliv og kultur erhverv og en film med dias meget flot. Chr. var meget tilfreds med at høre ordentlig musik igen, ellers var det jævnt hen kedeligt for børnene, og sådan er det nok. Nu vil vi på fjeldtur, sikken en tur det bliver, sjovt. fordi vi hele tiden leger jorden er giftig eller rettere vandet er giftigt, fordi smeltevand fra sneen fosser ned i kaskader. På vej op får Hanne hovedpine. Jesper falder og får et stort blåt mærke, desuden taber han en sko og bliver smaddervåd på den ene sok. Det er en hård tur, først falder Jesper om af udmattelse, derpå Hanne og kort tid efter Ellen. Der lå de så 3 på stribe- vand – vand blev der sagt, så fik de vand og de kom op, Ellen fik en kiks. Vi kom op til sneen, her opholdt vi os grundig længe, for pludselig var kl. 14.00, det bevirkede dyb nedtrykthed hos Ellen, der nu ikke havde været opmærksom på hendes fødselstidspunkt kl. 13.45. Men Chr. Trøstede - Ellen: Du lavede jo en Barde (det er et mærke af stablede sten) så gik hun igen. Nedturen var meget sjov, Jeg så en lemming. Det kræver opmærksomhed at gå ned, stenene kan være meget glatte eller vælte. Kl. 15.30 er vi nede. Vi finder en butik og køber jordbær, burgerboller og karbonader, tomat, agurk. Næste rasteplads laver vi en jordbærlagkage. Vi er så sultne at mor ku ha ædt en ko, hvis den var tæt på. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad Jesper ku ha spist, han var vist klar til at gå i krig med alle 12 burgerboller m. tilbehør. Sult og træthed bevirkede en del verbal slagsmål om hvordan og hvor hurtigt lagkagen skulle laves, men hurtigt gik det og spist blev den. Som detalje kan nævnes at den blev revet væk. Mor fik nærmest fingrene i klemme. Men rester nej ! ikke til Mor. Nå videre til Rognan camp, her spiste vi burgerboller, et godt måltid. Mor og jeg gik en tur i sollys aften 22.30-23.15.

8-7-01 I Rognan er der mange insekter, især myg. Jesper blev angrebet af et stort insekt, der mindede om den gode gamle danske humlebi – det er en klæg, en fætter til hestebremsen – klæger har et ubehageligt stik. Afgang kl. ca. 10.45. Påfyldning i Narvik. Ca. 75 km før Narvik sejler vi over, der er rigtig mange tunneller, 23 km tunnel over 120 km. Den længste 4,8 km, Heri så vi 2 cyklister, gad vide, om de kom levende ud, der er meget tilrøget derinde af bilos. Til middagsmad laver vi spaghetti med makrelsalat, gule ærter med røde linser, risengrød og kolde kartofler. Herefter kører vi ca. 115 km. Motoren har været meget varm. I Strandbu camp slår vi lejr. Her ser vi midnatssolen 23.45 til kl. 01.00 hvorefter vi sover. Jesper, Mor og jeg går en tur. Jesper kaster sten efter en stor træstub og rammer godt. Vi slår mange smut på det flade elv vand, det så godt ud.

9-7-01 Fra Strandbu kl 10.45 via Alta til Nordkapp 517 km.. Samere, is, ris, Nakkekotelet, rener på vejene, polarræv og en varm vind, 19 års bryllupsdag. Dagens første 280 km er nok det sværeste terræn vi har kørt i. I Alta tanker vi 60,3 l. diesel efter ca.700 km. Kørsel, ligeledes køber vi 2 l is. Efter Alta kører vi 140 km. På et plateau, det er en god vej, og Lena kører et godt stykke vej. Dagens første oplevelse er en varm, frisk vind 20 grader, en vind som vi ca. 100 km fra Nordkapp er kørt fra. På en rasteplads her spiser vi aftensmad, medens vi spiser siger Mor: Sikke varmt det er her. Temperaturen steg fra 12 grader til 20 grader, og sådan var det også på Nordkapp. Her betalte vi 265 kr. for at komme gennem en 6,8 km lang tunnel over til øen Magerøy, og vi betalte 350 kr. for at komme ind på Nordkapp plateauet. Billetten gælder også for næste dag. Her er meget at se på, 25 – 30 turistbusser, vejen herop er stejl, 40 km i timen i 2. gear, der er mange rener. Der er mange barder, en globus, trætte soldater,. Indendørs er der en stor sal med udsigt ud over Norskehavet mod nord. Her kan man sidde og få champagne med kaviar og nyde midnatssolen til levende musik. Der er en film om Nordkapp på 5 lærreder, altså 5 film på en gang som hænger sammen, det var meget flot og føltes som om man selv var midtpunkt og blev bevæget rundt. Ned i klippen er der mange rum med udstillinger om tidligere opdagelser af Nordkapp. Kongen af Siam (Thailand) havde et museum skænket af Thailand. Samernes helleristninger. Et kapel for alle Kristne trosretninger, med kun 3 kristne symboler; korset, Kristus, duen. Denne aften er der ingen midnatssol.

10/7               Vores bryllupsdag!                Vi venter på bedre vejr i Nordkap. Vi dvs. Jesper Ellen Christian og jeg er i fjellet og ser Nordkap horn igennem Kirkeporten. her finder jeg noget tang og Jesper et søpindsvin. Vi er igen på Nordkap-plateauet. Kl 19.00 efter aftensmaden som børnene har lavet regner det. Midnatssol nej! Vi pakker og kører af sted i ødemarken. Ved Alta fylder vi diesel på og drejer herefter væk fra E 6, mod Finland, her er naturen rå, flot med stejle klippevæge og en brusende elv. Chr. kører ca. en ½ time 00.30 tiden det går fint. 5-10 km. fra Kaurokeino en Samerby med 3200 mennesker og 80.000 rener. Der var uhyre mange myg en sand myggeplage 10 tusinde, millioner af myg utroligt og så regnede det. Området er meget øde, der bor kun få mennesker her. Kommunen er på 10.000 km2 ¼ af DK. areal.

11-7-01 Jeg bliver vækket efter 5 timers god søvn af solen – Det er meget varmt i bilen og tæt af vanddamp fordi vi ikke kan lufte ud. Jeg går ud for at sætte et myggenet i fordørens vindue og lukker op for det køler ned uden myg.. En time efter begynder det at regne så teltet er vådt – inder teltet er vådt – Hannes dyne er våd – vores liggeunderlag er vådt. Det bliver senere tørt på Luleå camping. Lige før grænsen til Finland handler vi ind hos en samerfamilie, allerede før vi når over til butikken er Ellen i fuld gang med at snakke med vilde Samere og hun er klædt i samerdragt en hue for jenter. Vi spiser morgenmad i regnvejr 2 portioner havregryn, nej 3 portioner øh --  nej 2 portioner, 3 portioner. Så siger jeg stop der bliver 3 portioner det kan ikke laves om nu. Så siger Mor jeg skal nok lade være med at brokke mig. Jeg glemte at skrive at vi købte et rensdyrs opsats en dolk og en kniv. Ved Kirikompolo krydser vi grænsen til Finland i finland køer vi ca. 350 km. Og spiser frokost. Vi har nu aldeles intet at spise bortset fra kiks. Hanne har ingen rene underhylere og kan således ikke komme i bad! På et tidspunkt sprang jeg ud af bilen og kyssede Mor, Fordi jeg havde generet hende med at hun ikke kunne finde et viskestykke. Vi krydsede grænsen til Sverige i tordenvejr i --------- Vi slår lejr i Luleå. Ellen Chr. og Mor spillede røvhul. Jesper så vi ikke meget til han legede med nogle drenge, der var en lille dreng med en vandpistol der grinede hele tiden især når han ramte en. Han spurgte Jesper om det er din pa pa og da Jesper sagde ja grinede han igen.

12-7-01 Vi er på Luleå Camping. I dag tager vi til teknikkens hus og leger melodigranprix. I teknikken hus kan man prøve mange ting. Lege med sand, vand, rør, lave papir, papæsker, gå på nettet, se stjernehimmel (kedeligt), cyklel tilsluttet 4 elpærer, snakke over stor afstand i parabol tydeligt og klart, se minedrift, skovdrift, elkraft, spejle osv. Osv., derpå var vi i byen og købteind. Vi lavede oksesteg til aftensmad, det smagte godt. Om aftenen legede vi melodigraprix. De 4 bedste blev 1. Teknikkens hus 2. fjeltur v. polarcirkel. 3. Nordkapp plateau. 4. Kbh. 5. Melhus fiskekamp. Jesper kørte meget på løbehjul om aftenen med andre drenge.

13-7 afgang kl 9.30 fra Luleå camping pris 260 kr. for 2 dage incl. Bad fin pris. Vi vil køre mod Østerås 951 km. Via Gævle, Umeå og Ørebro. Denne dag bliver præget af meget modvind 12 – 14 m. sek. Temp. 15 – 16 grader, få byger især torden ind mod aften. Vi så en bil tabe en jernplade og en lastbil med træ lastbil tabte sin last af træ alt sammen pga. af blæsten. Ved stedet stod politiet og dirigerede trafikken. En personbil blev skadet ved uheldet. Til aftensmad blev vi lidt forsinkede. Hanne blev så sulten så hun kunne spise Christian, men han smagte klamt: ” hvordan kunne jeg få den tanke overhovedet bare at tænke på det nu er klamt” tilføjede hun. Vi spiste på Mc. Donals  Chr fik i 1. omgang ikke at få en  mega menu – det var beklageligt, så vi købte en . (Det var ren uvidenhed for der var meget i den (2 big mag)). Vi finder en trafikplads og sover for 4. nat af 12 nætter uden for en campingplads. På turen har vi desuden haft 2 dobbeltovernatninger i Melhus og i Luleå. Denne dag kørte vi på motorvej det er dejligt og føles ikke hårdt. Vi kørte 870 km. Eller 300 km. Længere end det meste vi tidligere har kørt på yuren. Det er meget nemmere at køre til Nordkapp via Sverige end Norge, men som vi har understreget det kunne vi ikke ha været turen via Norge foruden. Tænk bare på Gudbrandsdalen. Jesper sov på forsæderne.

14-7 01 Hjemtur. 350 km. Til Gøteborg og 250 km fra Frederikshavn. Christian kørte de sidste 40 km. Vi var hjemme lidt over midnat d 15-7-01. Færgetur 960 kr.

Dato

T

Ialt

Teknikkens hus

Fjeldtur til sne v. polarcirkel